Workshops

Workshops ronde 1

alles openklappen
  • Omgaan met een moeilijke klas

    Dr Sui Lin Goei

    Dr. Kees van Overveld

    In de veel klassen is het gezellig, maar soms gaat het mis: leerlingen zijn brutaal, roepen of vechten. Je leert wat er in zo’n klas gebeurt, waarom het escaleert en hoe je de klas weer in het gareel krijgt.

  • Expliciete Directe Instructie (EDI)

    Directe Instructie versnelt en versterkt het leren van kinderen. Je leert hoe je dit kunt toepassen en krijgt veel tips en technieken voor een goede les.

  • Formatief toetsen

    Dr Sui Lin Goei

    René Kneyber – Specialist orde houden en docent wiskunde

    Veel scholen willen aan de slag met formatief toetsen. Maar hoe doe je dat? Je leert de drie kernstrategieën met praktische voorbeelden die de volgende les direct toepasbaar zijn.

  • KINDEREN MET AUTISME IN DE KLAS

    Dr Sui Lin Goei

    Hans Nieuwenstein – Auti-leerkracht en begeleider De Ambelt

    Autisme expert Hans Nieuwenstein geeft je praktische oplossingen voor problemen die kinderen met autisme tegenkomen. Je hoort wat je kunt doen in je eigen klas.

  • Rekenproblemen en dyscalculie

    Dr Sui Lin Goei

    Prof. dr. Hans van Luit

    Hoe verloopt de ontwikkeling van kinderen met ernstige rekenproblemen of dyscalculie van groep 1 tot het einde van de basisschool en wat kun je hieraan doen? Vroeg ingrijpen helpt.

Workshops ronde 2

  • Het puberende brein in de klas

    Dr Sui Lin Goei

    Prof. dr. Eveline Crone - Het sociale puberbrein

    Pubers maken een enorme ontwikkeling door. Zij verbeteren snel in gebruik van leerstrategieën en blinken uit in creatieve oplossingen. Maar ook nemen zij steeds meer risico’s en zijn ze heel gevoelig voor sociale druk. Cognitieve en emotionele vaardigheden ontwikkelen zich in een verschillend tempo. Hoe ga je hiermee om?

  • Hoe krijg je een rustige klas?

    Dr Sui Lin Goei

    René Kneyber – Specialist orde houden en docent wiskunde

    In een rustige klas is het veel prettiger werken en leren. Maar hoe krijg je een rustige klas? Je leert hoe je dit kunt doen, met behoud van een goede sfeer.

  • Korte lontjes in de klas

    Dr Sui Lin Goei

    Hans Kaldenbach – Jongerencoach, onderwijsadviseur en communicatietrainer

    Herkent u dit type gedrag?
    • Als je ze wil corrigeren staan ze meteen op scherp.
    • Ze zullen nooit toegeven dat ze iets gedaan hebben.
    • Ze praten op een hondsbrutale, denigrerende toon tegen je.
    • Je voelt hun minachting, zeker als je vrouw bent.
    • Ze zeggen meteen dat je ‘altijd ons’ moet hebben.
    • Als je ze aanraakt reageren ze alsof je ze in elkaar slaat.

    Dit is het gedrag van korte lontjes, het is lichtgeraakt machogedrag. De acteur laat het vanaf de eerste minuut zien. Het effectief omgaan hiermee vereist een speciale aanpak. U hebt andere sociale ‘hulpmiddelen’ nodig!

    Na afloop van deze workshop hebt u veel concrete tips die letterlijk 'morgen' meteen werken. 30 tips om medewerking te krijgen: via de judo techniek. 25 tips om grenzen te stellen met minimale escalatie: via de karate techniek.

    “Van het begin tot het eind ademloos genoten. Die acteur is écht echt en de tips werken ook nog.”                                                                     



  • Leren en lesgeven wat werkt?

    Dr Sui Lin Goei

    Monique Marreveld

    Hoe zorg je dat je het werkgeheugen van leerlingen niet overbelast?
    Hoe laat je nieuwe kennis goed landen? En hoe geef je goede feedback?
    In deze leerzame workshop van Didactief krijg je minstens 10 concrete tips om leerlingen te helpen effectiever en beter te leren.

  • Leesproblemen en dyslexie

    Dr Sui Lin Goei

    Prof. dr. Aryan van der Leij

    Hoe signaleer je dyslexie en wat kun je doen om ernstige leesproblemen te voorkomen? Aryan van der Leij laat zien hoe je dit aanpakt en welke geschikte interventies er zijn.

Workshops ronde 3

  • Omdenken in de klas

    Dr Sui Lin Goei

    Berthold Gunster

    Lastige kinderen in de klas? Maak van dit probleem een kans. Maak van een gebrek een talent, door het om te denken. Berthold Gunster, bestseller auteur en omdenkfilosoof, laat zien hoe dit werkt en welke verrassende mogelijkheden er zijn voor het onderwijs.

  • Effectief rekenonderwijs

    Dr Sui Lin Goei

    Marcel Schmeier

    Door het realistisch rekenen is de rekendidactiek sterk gewijzigd. Maar wat zegt de wetenschap hierover? Je krijgt veel handvatten voor je rekenonderwijs.

  • Korte lontjes, machogedrag

    Dr Sui Lin Goei

    Hans Kaldenbach – Jongerencoach, onderwijsadviseur en communicatietrainer

    Het gedrag van ‘korte lontjes’ is brutaal, lichtgeraakt machogedrag. Hans en de acteur laten zien, hoe je met dit gedrag kunt omgaan. Je krijgt veel concrete tips.

  • Pedagogische tact

    Dr Sui Lin Goei

    Drs. Peter Mol

    Opvallend gedrag stoort in de groep en roept emotie op. Hoe voorkom je dit gedrag? Met pedagogische tact speel je beter in op moeilijke situaties.

  • Voorkom uitval op school

    Dr Sui Lin Goei

    Drs. José Wichers-Bots

    Hoe voorkom je dat leerlingen uitvallen op school en thuis komen te zitten? Aan de hand van cases uit Passend Onderwijs leer je wat je als leerlingbegeleider of gedragskundige op school kunt doen.

SCHRIJF U IN VOOR DIT CONGRES

Sprekers

Prof. dr. Margriet Sitskoorn

Prof. dr. Margriet Sitskoorn

Prof. dr. Margriet Sitskoorn is hoogleraar klinische neuropsychologie aan de Universiteit van Tilburg, een van de bekendste breindeskundigen van Nederland en een veelgevraagd spreker. Haar bekendheid dankt Margriet Sitskoorn aan de bestsellers die ze schreef, zoals 'Het maakbare brein' en haar vele tv-optredens in populair-wetenschappelijke programma's. In haar nieuwste boek ‘IK2’ ontdek je hoe je het volledige potentieel uit jezelf kunt halen.

Programmaonderdelen
Prof. dr. Ruud Veltenaar

Prof. dr. Ruud Veltenaar

Prof. Ruud Veltenaar is filosoof, bijzonder hoogleraar, trendwatcher, TEDx spreker en inspirator. Hij is een talent in het vertalen van wereldwijde trends en ontwikkelingen naar de betekenis voor je dagelijks leven. Hij zet je aan het denken over innovatie, inspirerend lesgeven, persoonlijk leiderschap en authenticiteit.

Programmaonderdelen
Prof. dr. Eveline Crone -  Het sociale puberbrein

Prof. dr. Eveline Crone - Het sociale puberbrein

Programmaonderdelen
Berthold Gunster

Berthold Gunster

Berthold Gunster is de grondlegger van de filosofie van het ‘Omdenken’. De boeken die hij hierover schreef werden een groot succes en nu is hij een veelgevraagd spreker en trainer in omdenken.

Programmaonderdelen
Dr. Kees van Overveld

Dr. Kees van Overveld

Dr. Kees van Overveld is pedagoog. Hij heeft ruim 33 jaar ervaring in het onderwijs als leraar en intern begeleider in het speciaal onderwijs, hogeschoolhoofddocent, onderwijsadviseur en onderzoeker. In 2008 promoveerde hij op het onderwerp “agressie bij jongens” bij de vakgroep Ontwikkelingspsychologie van de UU.

Kees heeft een eigen trainingsbureau voor het onderwijs, dat maatwerk levert op het gebied van gedrag, pesten en sociaal-emotioneel leren: www.keesvanoverveld.nl. Hij geeft cursussen, workshops en lezingen in zowel Nederland als Vlaanderen. Daarnaast coacht hij leraren van “moeilijke groepen”

Kees is auteur van vele onderwijsartikelen en boeken. Hij schreef twee boeken over het werken met een Groepsplan Gedrag: een versie voor het primair onderwijs en een versie voor voortgezet onderwijs. Zijn laatste boek heet SEL. Sociaal-emotioneel leren als basis.

Programmaonderdelen
Prof. dr. Hans van Luit

Prof. dr. Hans van Luit

Prof. dr. Hans van Luit is hoogleraar Diagnostiek en behandeling van kinderen met dyscalculie aan de Universiteit Utrecht en hoofd Dyscalculie Expertisecentrum Nederland.

Programmaonderdelen
Hans Kaldenbach

Hans Kaldenbach

Jongerencoach, onderwijsadviseur en communicatietrainer

HANS KALDENBACH is zijn hele leven verbonden geweest aan de Hogeschool Utrecht en werkt nu vanuit ACTA-Kaldenbach in Zeist. Hij geeft trainingen en lezingen over straatcultuur, korte lontjes, hangjongeren en over cultuurverschillen. Zijn werk wordt omschreven als ’gedegen, zeer praktisch, interactief en enthousiasmerend’.

Programmaonderdelen
René Kneyber

René Kneyber

Specialist orde houden en docent wiskunde

René Kneyber is docent wiskunde en specialiseerde zich in orde houden en klassenmanagement. Hij schreeft de boeken Orde houden en De Orde generator. Hij is initiatiefnemer en redacteur van Het Alternatief, schrijft columns in Trouw en Didactief en is lid van de Onderwijsraad.

Programmaonderdelen
Prof. dr. Aryan van der Leij

Prof. dr. Aryan van der Leij

Prof. dr. Aryan van der Leij is psycholoog en emeritus hoogleraar Orthopedagogiek aan de Universiteit van Amsterdam. Hij is expert in dyslexie en leesproblemen.

Programmaonderdelen
Drs. Peter Mol

Drs. Peter Mol

DRS. PETER MOL is orthopedagoog en directeur van Gedragondersteuning scholing en advies. Hij geeft trainingen aan leraren, begeleiders en schoolleiders in het basis- en voortgezet onderwijs. Hij heeft veel ervaring in het speciaal onderwijs, met zeer moeilijk opvoedbare kinderen (ZMOK), kinderen met communicatieproblemen en kinderen met ernstige gedragsstoornissen en psychiatrische problematiek. Peter Mol is auteur van vele boeken waaronder Passend Onderwijzen, Passend Voortgezet Onderwijs en Actief Schoolbeleid. Zijn nieuwste boek: 'Een stil kind in je klas' verscheen in november.

Programmaonderdelen
Marcel Schmeier

Marcel Schmeier

Marcel Schmeier is onderwijsadviseur, auteur en leraar. Hij heeft veel ervaring als leraar en intern begeleider in het speciaal en regulier basisonderwijs. Marcel weet als geen ander de theorie op een inspirerende wijze te vertalen naar de dagelijkse praktijk in de klas. Marcel is bekend van de onderwijsbestsellers over Expliciete Directe Instructie en Effectief rekenonderwijs.

Programmaonderdelen
Monique Marreveld

Monique Marreveld

Monique Marreveld is hoofdredacteur van onderwijsvakblad Didactief en website Didactiefonline.nl. Al bijna 20 jaar ‘vertaalt’ zij onderwijsonderzoek voor leraren.

Programmaonderdelen
Drs. José Wichers-Bots

Drs. José Wichers-Bots

Drs. José Wichers-Bots is orthopedagoog, PBS opleider, coach en lid van de Landelijke Geschillencommissie Passend Onderwijs en het College van Bestuur van de NVO.


Programmaonderdelen